Thaimaa vastaa kasvavaan sähköntarpeeseen pienten jätettä hyödyntävien voimaloiden verkostolla. Agon Pacificin operoima TANA 440DT tuottaa yhdelle niistä polttoainetta tehtaan hylkäämistä autonrenkaista, jotka eivät kelpaa tielle 

Thaimaan Prachinburissa keltainen mobiilirepijä TANA 440DT nielee käyttöön kelpaamattomia renkaita ja syöksee ulos pientä kumisilppua. Samalla kone erottelee renkaan tukimateriaalina käytetyn teräksen talteen. 

”TANAn etu on siinä, että se ei leikkaa vaan repii renkaan, mikä mahdollistaa metallin erottelun polttoon menevästä kumista ja nylonista. Eroteltu metalli on niin puhdasta, että asiakkaamme voi myydä sen suoraan eteenpäin uusiomateriaaliksi”, Tommi Ijäs kertoo. 

Ijäs on vuonna 2011 perustetun Agon Pacificin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Bangkokiin sijoittuneen yhtiön päätoimialoihin on kuulunut sähköä tuottavien voimaloiden paineosien valmistus sekä lämpövoimaloiden huolto.  

”Sen sijaan että rakentaisimme uutta, on meidän tehtävämme saada jo olemassa olevat voimalat toimimaan entistä pidempään ja entistä paremmalla hyötysuhteella”, Ijäs sanoo. 

Viime vuosina yhtiö on laajentanut toimintaansa Thaimaassa kukoistavalle W2E- eli Waste to Energy -toimialalle. Vuodesta 2019 Agon Pacific on tuottanut palveluna polttoainetta Green Power Energy Co., Ltd:n rengasleikettä hyödyntävälle sähkövoimalalle.  

”Uusista renkaista noin 2–3 prosenttia ei täytä laatuvaatimuksia. Asiakkaamme kattila puolestaan tarvitsee pientä noin 50 x 50 mm palakokoa, jonka TANA kykenee valmistamaan renkaista hyvin.” 

TANA Shark shredding car tyres

Kasvava väestö luo tarpeen jätteen poltolle

Ijäs tuntee Thaimaan ja sen yhteiskunnan hyvin. Hän muutti maahan työtehtävien perässä Suomesta jo vuonna 1997. Monen muun maan tavoin kiertotalous ja erilaisten jätteiden uusiokäyttö ovat Thaimaassa suuri kysymys. 

”Kaupungeissa jätehuolto toimii, mutta esimerkiksi jäteautojen kuljettajat käyttävät edelleen työaikaansa roskien lajittelemiseen. Maaseudulla jätehuoltoa ei ole, vaan edelleen suuri osa roskista kerätään suuriin tynnyreihin, joissa ne sitten tasaisin välein poltetaan”, Ijäs kertoo. 

Agon Pacificille kehittyvä energia- ja jätehuoltosektori merkitsee uutta liiketoimintaa. Väestömäärältään kasvavassa maassa on tarve erityisesti kiertotaloutta tehostaville palveluille. Waste to Energy -palvelumallissa Agon Pacific repii TANA 440DT:llä renkaista polttoon sopivaa leikettä asiakasyrityksen puolesta. 

”Suuri osa Thaimaan sähköstä on perustunut Myanmarista tuotuun kaasuun, mutta Myanmar tarvitsee sen yhä enemmän itse. Haluamme olla luomassa ratkaisuja Waste to Energy -liiketoimintaa, jolle on selvä tarve niin Thaimaassa kuin muuallakin Kaakkois-Aasiassa.” 

Kun Thaimaassa ja myös muualla Kaakkois-Aasiassa väestö kasvaa, on sähköä kyettävä tuottamaan aiempaa enemmän ja myös aiempaa ympäristöystävällisemmin. Siksi Thaimaassa panostetaan Waste to energy -tuotantoon paljon. Maan visiona on hajautettu sähkön tuotantojärjestelmä, jossa Thaimaan 76 provinssiin rakennettaisiin satakunta pientä jätteitä polttavaa sähkön tuotantolaitosta.  

”Koska hajautetussa järjestelmässä voimalat ovat teholtaan 8–10 megawatin luokkaa, olemassa olevaa sähköverkkoinfraa ei tarvitse uusia. Poltettavan materiaalin käsittelylle se merkitsee suurta tarvetta.” 

Liikuteltavuus antaa työlle tehoa

Tärkeä tekijä Agon Pacificin ja Green Power Energy Energyn palvelusopimuksen taustalla oli Agon Pacificin operoima laitteisto. Alusta asti oli selvää, että renkaiden repimiseen tarvittavan laitteen on oltava kestävä ja energiatehokas.  

”Kapasiteetin ohessa meille oli tärkeää se, että yksi laite kykenee repimään useita eri palakokoja ja toimimaan polttoaineella, jonka saatavuus on hyvä missä vain.” 

Sopivaksi työkaluksi osoittautui Tanan telaketjuilla kulkeva ja biodieselillä käyvä mobiilirepijä 440DT. Muiden kriteerien ohessa etuihin kuuluivat huollot, jotka oli helppo ennakoida etäseurannan avulla. 

”Kestävyys sekä huoltojen ennakoitavuus ja helppo toteutettavuus korostuvat, kun koneilla revitään materiaalia polttoon. Jos kone on telakalla, voimala ei saa polttoainetta, mutta samalla kuitenkin asiakkaan polttoaineeksi hankkima rengasvuori kasvaa”, Ijäs sanoo. 

Pitemmät matkat mobiilirepijä kulkee rekan lavetilla, mutta työmaalla kulkee kauko-ohjauksen avulla lyhyitä matkoja itse. Agon Pacific operoi laitetta Prachinburissa sijaitsevalla terminaalilla, joka sijaitsee suunnilleen rengastehtaan ja Green Power Energyn voimalan puolivälissä. 

”Käytössä mobiilin repijän suurin etu on sen tuoma joustavuus. Kykenemme liikuttamaan konetta työmaalla leikkuutarpeen mukaan niin, että syöttäminen rengaskasasta on helppoa. Päivän päätteeksi voimme ajaa sen yöksi halliin suojaan.” 

TANA Shark 440DT waste shredder

”Mobiilirepijä on yhtä arvokas missä vain”

Agon Pacificille TANA 440DT:n ominaisuuksista juuri liikuteltavuus on tärkeää. Itse asiassa se ominaisuuksista korvaamaton, Ijäs sanoo. 

”Jos meillä ei olisi ollut mahdollisuutta tarjota laadukasta mobiilirepijää, sopimusta ei ehkä olisi syntynyt”, Ijäs sanoo. 

Verrattuna kiinteään leikkuulinjastoon mobiilirepijä on edullinen. Se laskee palveluntarjoajan kuluja, mikä puolestaan laskee hinnat sille tasolle, että asiakkaat uskaltavat kokeilla. Jos yhteistyö päättyy, kone voidaan siirtää muualle, Ijäs sanoo. 

”Kiinteä linjasto on sidoksissa yhteen paikkaan. Mobiilirepijä sen sijaan on yhtä arvokas missä vain.” 

Vuodessa Agon Pacific käsittelee mobiilirepijällä Green Power Energyn noin 10 000 tonnia renkaita. Ankkuriasiakas Green Power Energyn palvelemisen ohessa repijän liikuteltavuus on mahdollistanut Agon Pacificille Waste to energy -liiketoiminnan laajentamisen. Kun repijää ei ole tarvittu PrachinburissaAgon Pacific on kuljettanut sen töihin 300 kilometrin päähän toisen asiakkaan RDF:ää eli jätettä polttavalle voimalalle. 

”Repijä on helppo siirtää yön aikana uudelle paikalle. Se on osoittautunut RDF:n repimisessä eritäin hyväksi, sillä pieneksi revityn silpun avulla voimalan teho on kasvanut jopa 20 prosenttia”, Ijäs kertoo. 

Tyre shred for TDF fuel

Agon Pacificilta TANA omaksi tai palveluna

Samalla osa Thaimaassa vahvasti nousevaa Waste to Energy -liiketoimintaa on vanhojen kaatopaikkojen avaaminen ja korvaaminen moderneilla jätteenkäsittelykeskuksilla. Vanhat jätteet kaivetaan ylös ja puhdistetaan maa-aineksesta.  

Agon Pacificin palvelut ovatkin laajentuneet kaatopaikoille. Siellä puolestaan mobiilirepijällä puhdistettu muovi revitään sopivankokoisiksi paloiksi energialaitoksille. Käytöstä poistettujen renkaiden ja RDF:n tapaan myös tämä sopii yhteen Thaimaan energiastrategian kanssa. 

Agon Pacificille Thaimaan energiastrategia merkitseekin kasvaa satsausta Waste to Energy -liiketoimintaan. Tarkoitus on kasvattaa palvelumyyntiä ja kysynnän kasvaessa myös aloittaa Thaimaassa Tanan tuotteiden maahantuonti ja myynti.   

”Materiaalien repiminen palveluna on tärkeä ensimmäinen askel, sillä sen avulla olemme kyenneet konkreettisesti osoittamaan asiakkaillemme, kuinka luotettavasti Tanan laitteet toimivat. Täällä ostetaan vasta, kun laatu on itse nähty”, Ijäs sanoo. 

Agon Pacific co., Ltd

Vuonna 2011 perustetun Agon Pacific pääkonttori sijaitsee Thaimaan pääkaupunki Bangkokissa.  

Yhtiöllä on kolme liiketoiminta-aluetta: voimaloiden paineosien valmistaminen, voimalatyömaat ja käytön optimointi sekä muut huolto- ja kunnossapitotoiminnot, joihin lukeutuvat varaosien valmistus, suomalaisen Kesla Oyj:n tuotteiden maahantuonti sekä Waste to Energy -palveluiden tuottaminen sähkölaitoksille.  

Agon Pacificin toimitusjohtajana työskentelee Tommi Ijäs, joka kuuluu yhtiön perustajiin. Toiminnallisen johdon omistama on 89-prosenttisesti pohjoismaisessa omistuksessa, loput omistajista ovat USA:sta, Kanadasta ja Thaimaasta. 

Vuonna 2020 Agon Pacificin liikevaihto oli noin 6,5 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 0,5 miljoonaa euroa.   

Kuinka valitset optimaalisen

repijän tarpeisiisi?